Romania – ospitaliera sau indolenta?

“fa tu esti foarte ospitaliera cu prostia. cine face ba rapandulo cumparaturi (…)?”

Mi-e dor de textele comuniste – de dinainte de ’89 adica – in care ne mandream cu ospitalitatea romaneasca si in care credeam si noi. Si parca intr-adevar ne straduiam sa fim astfel. Poate chiar acele texte, care ne laudau cat suntem de ospitalieri, ne determinau sa fim astfel.

Si, ca orice om care se pretinde cat de cat inteligent si modern, am gugalit. Caci smart people use google, nu-i asa? Am cautat “Romania ospitaliera”. Si unul dintre primele link-uri gasite, ducea catre o pagina de comentarii a revistei Cancan. Imposibil sa nu imi sara in ochi, asa ca am decis sa imi incep postarea tocmai cu acel link. Sa va sara si dumneavoastra in ochi…

Caci na, suntem cititori si comentatori de Cancan. De parca nu ati fi stiut cum ne potolim setea de cultura si de informatii…

Mai caut putin, insistent si perseverent ca tot romanul. Si gasesc pe paginiromanesti.com si pe infoportal.ro unul si acelasi articol, prilej pentru a afla ca ospitalitatea romaneasca este pe bani sau de frica lui Dumnezeu. Este irelevant pentru postare care de la care a copiat articolul sau daca l-au luat, ambele site-uri, dintr-o alta sursa, asa ca nu imi bat capul. Stiribrasov.ro se joaca de-a Radio Erevan. Intrebare: Sunt romanii ospitalieri? Raspuns: Au fost vreodata? Nemtii insa – popor destept – stiau inca din 2006 ce hram purtam noi. Am aflat-o din businessmagazin.ro. Astfel, in anul 2006, romanii erau perceputi de catre germani ca fiind ospitalieri, inapoiati, hoti si murdari. Si tare mi-e teama ca, in general vorbind, aveau dreptate.

Nu va voi intreba ce parere aveti. Nici daca suntem ospitalieri si nici cum suntem. As intreba doar daca nu meritam sa fim mai buni. Noi sa ne acordam noua in primul rand aceasta sansa. Sansa la bunatate. Tine de civilizatie? Haideti sa fim civilizati. De educatie? Haideti sa ne educam. Noi intre noi si noi pe noi. Noi pentru NOI!

Haideti sa renuntam la indolenta.

15 Răspunsuri to “Romania – ospitaliera sau indolenta?”

  1. Tindem sa devenim la fel ca occidentalii sau americanii : tot mai izolati, tot mai rar ne vizitam unii pe altii, tot mai inospitalieri.

  2. Tare-as dori ca acest articol sa fie citit de functionarasii din aeroporturi – aia din Baneasa, din fostul Otopeni. Stii ? Romanii sunt caini pana si pentru romani – observi asta mai ales cand pleci pentru ceva timp din tara si revii cu inima deschisa, cu dor de pamant si de parinti. Doua palme scurte si ti-a trecut toata nostalgia. Un indemn la civilizatie nu o sa fie niciodata de ajuns pentru romani. Am senzatia ca romanilor trebuie sa li se impuna – as face un pacat, dar tare as spune ca un regim precum Comunismul ni s-ar potrivi de minune. Nu spun asta, ca o sa-mi iau injuraturi. Dar un lucru e sigur : cu frumosul nu poti sa-i rogi… Ce pacat ! Pamantul ala plange sub picioarele noastre.

  3. Normal că am merita să fim mai buni. Dar dacă nu facem niciun efort în acest sens nu vom reuşi decât să ne lamentăm. Câteodată, şi lamentarea devine plictisitoare…

  4. Am experimentat în ultimele săptămâni ospitalitatea grecească. Dar până acolo, stiu câte ceva despre ospitalitatea românească. Eu cred că nici cea din vremea lui Ceausescu nu era pură. Dacă îti venea un străin în casă, străin-străin, te umileai. Deveneai fals. Aici se află mare parte din miezul ospitalitătii românesti. E falsă. Nu vine dinăuntru. E nesinceră.
    Nu am luat în discutie cazurile remarcabile, exceptiile.

    • Mi-au placut scrierile despre Grecia. Si mi-au placut si pozele. Imi place Grecia, insa eu nu am intalnit acolo decat ospitalitatea contra cost si marea tocmeala.

      Si intr-adevar, romanii erau umili. Probabil ca istoria ne-a invatat astfel.

  5. NU se vrea, asta e părerea mea.

    litoralul e mizerabil, nu cred că mai „calc” curând pe acolo.

    Vrem doar câştiguri peste noapte, nu ne interesează confortul turistului.

    Îmi amintesc de Costineştiul anilor „80, ce era acolo…

    Era staţiunea cea mai vizitată…

    Acum preferăm să trecem Dunărea, la bugari, pentru a simţi că cineva ne respectă zilele de relaxare.

    O seară de minune să ai!

    • Asa e, nu se vrea. Daca ar fi cu adevarat nevoie s-ar vrea, dar se castiga suficient si fara. Eu ma refeream insa la spiritul de a fo sau nu ospitalier al romanului, nu de turism neaparat.

      O zi asa cum vrei!

  6. strain la tine acasa
    citind mi am adus aminte de o stare de spirit de o senzatie pe care am avut o vara asta atunci cand am vazut un grup de polonezi pe motoare opriti la o benzinarie de la intrarea in bv. intreaga lor atitudine inspira acea stare pe care o are turistul, omul care isi paraseste mediul familiar, care a ajuns in alte locuri si care simte nu doar ca a ajuns undeva, plimbat de un autocar, ci si ca a realizat ceva facand acel drum. insa eu nu la asta m am gandit. ca locuitor aici in acest oras m-am gandit la toate mizeriile de care un turist poate sa aiba parte, chiar daca nu si da seama. la mojicia si slugarnicia lucratorilor in turism, la incropeala de pseudo turism rural, la pericolele ce te pasc pe strada/gen vulgaritate si cartierism/, in restaurant, in hotel, in parc, la barfele si soaptele ce se scurg mizerabile in urma ta. vedeam in fata ochilor chipul tzatzei ce si-a facut o pensiune si si-a plantat acolo un dus desi habar nu are sa si taie bine unghiile…m-am simtit eu insumi un strain…ma bucuram ptr ei

Lasă un răspuns

